Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek czemu firmy rozdają za darmo swoje produkty bądź usługi? Każdy StartUP zaczyna od rozdawania, a potem co się dzieje?

Większość dzisiejszych gigantów na początku swojego rozrostu rozdawało produkty za darmo lub rozdaje do tej pory. Uber, Dropbox, BlaBlaCar, Skype i wiele innych zaczynało właśnie w modelu biznesowym Freemium. Na początku rozdają swoje usługi całkowicie bezpłatnie w mniej lub bardziej ograniczonych ilościach.

Uber do tej pory rozdaje kody rabatowe na pierwsze przejazdy. Dropbox do tej pory rozdaje bezpłatne konta. BlaBlaCar udostępniał całą platformę bezpłatnie, powoli wprowadzają opłaty za rezerwację przejazdu. Skype udostępnia bezpłatne rozmowy, ale za dodatkowe usługi należy zapłacić.

Cel jest tylko jeden – zebrać jak najwięcej użytkowników i wyłonić z nich płacących. Często jest tak, że użytkownicy premium utrzymują bezpłatnych użytkowników. Nie tylko w takich dużych portalach spotyka się taki model biznesowy. Również w branży szkoleniowej. W tej branży tworzy się dużą ilość produktów niskiego kosztu, a do nich dołącza się całą gamę produktów dużo droższych.

Taki model biznesowy bardzo dobrze się sprawdza i w gruncie rzeczy obydwie strony na tym korzystają. Dlatego, jeżeli więc zaczynasz tworzyć swój biznes zacznij od ustalenia ile i jakie usługi bądź produkty możesz udostępnić bezpłatnie lub za mikropłatności. Niech będą to produkty, które przyciągną jak najwięcej osób, z których wyłonisz użytkowników premium. Użytkownicy premium będą płacili dużo więcej i chętniej, ponieważ poznają wartość Twoich produktów bądź usług.

 

W dzisiejszym świecie musisz zebrać najpierw dużą społeczność, a później wyłonić z niej użytkowników premium.  Zawsze na wstępie dawaj coś od siebie, a klient chętniej zainwestuje w Twoją markę.